ANBI-gegevens Stichts Tram Museum
Stichts Tram Museum
De officiële naam is Stichting Stichts Tram Museum, in de praktijk afgekort tot Stichts Tram Museum, of STM.
RSIN-nummer
Het RSIN-nummer (fiscaal nummer) van de Stichting Stichts Trammuseum is 816107312.
Kamer van Koophandel
Het KvK-nummer van de Stichting is 41 26 60 71.
Contact:
E-mail: infostichtingstichtstrammuseum.nl
Secretariaat: Grote Belt 54, 2133 GB HOOFDDORP.
Bankgegevens: Bankrekening NL70 INGB 0007782622 t.n.v. Stichting Stichts Tram Museum, AMSTERDAM.
Website: https://www.stichtingstichtstrammuseum.nl, beheerder: Rob Kievit
Bestuursleden STM
Bestuurssamenstelling per 26 september 2013.
Voorzitter:
J. van der Hurk, UTRECHT
Secretaris/penningmeester:
B.J.A. Sjoukes, HOOFDDORP
Leden:
G. D. v.d. Abeele, RENKUM
A.W. Johnstone, AMSTERDAM
A. de Jong, AMSTELVEEN
Beleidsplan
Het STM beschikt over een gedetailleerd beleidsplan (link naar pdf-bestand).
Beloningsbeleid
Volgens artikel 4 lid 7 van de statuten genieten de leden van het bestuur geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten. Afgezien van eventuele uitbestede opdrachten, worden alle werkzaamheden uitgevoerd door medewerkers van de stichting zonder bezoldiging.
Verslag van activiteiten
AKTIVITEITENVERSLAG 2022
Op 14 december 2022 ontviel ons Mart Vlaanderen. Hij was gedurende vele jaren een toegewijd medewerker en bestuurslid, die zich tevens met propaganda en publiciteit bezig hield. Wij zijn hem veel dank verschuldigd.
Het werk aan EMR 12 kon ook in dit verslagjaar weer worden voortgezet. Op het dak werden, waar nodig, de kabels in de kabelkoker vastgezet. Daarna konden de kokers worden afgedekt met deklatten, die eerst voldoende in de verf waren gezet. De koker werd daarop met daklinnen bekleed en in de roofacryl gezet. Vervolgens werd ook het gehele dak tweemaal met roofacryl ingesmeerd. De loopplanken werden geschuurd en geverfd. Tot montering van deze planken is het in dit verslagjaar niet meer gekomen.
Van de balkons werden de vier buitenschuifdeuren en de twee kopdeuren uitgenomen. Zij konden daarna aan de binnenzijde worden geschuurd en van diverse lagen blanke lak worden voorzien. Dit werd eveneens met de vier tochtschotten gedaan. De kopdeuren konden worden teruggeplaatst en de raamroetjes daarop gemonteerd. Ook werden op de separatieschotten en de balkonpuien de raamroetjes aangebracht. Van de tochtschotten waren de raampjes uitgenomen. Zijn werden al wel van roetjes voorzien, maar konden nog niet worden teruggehangen. Een deel van de raamroetjes was nog aanwezig; de rest moest worden bijgemaakt. De acht grote buitenhandgrepen bij de balkondeuren werden eerst gepolijst, daarna in de metaallak gezet en vervolgens gemonteerd.
Op beide balkons werden de balkonschermen aan de onderzijde geschilderd. Hierna konden de opschriften '12A' en '12B' worden aangebracht. Ook op de separatieschotten werden aan de balkonzijde de opschriften aangebracht en konden deze schotten van fabrieksplaatjes worden voorzien. Van één van de aanwezige bordjes 'VOL' was het glas gebroken. Bij een glasatelier kon een nieuw glaasje 'VOL' worden gemaakt. Nadat de lijstjes waren schoongemaakt en gelakt, konden zij worden gemonteerd. Op beide balkons werd een conducteursvakje aangebracht.
Het alarmbelsysteem kon worden afgemonteerd. Daartoe werd op elk der balkons in de afgedekte ruimte van de kap boven de bestuurder een bel gemonteerd en op het separatieschot een drukknop aangebracht. Hierna konden de kabelkokers op de balkons definitief met deklatten worden afgedekt.
Nadat ter plekke een deel van de vloer geschilderd was, konden de plinten aan de zijwanden worden aangebracht. De vier zandkisten en de daarboven gesitueerde langsbankjes werden nu definitief gemonteerd. Twee gebroken ruiten moesten worden vervangen. De dorpel van de twee binnenschuifdeuren werd van een hoekvormige slijtstrip voorzien.
Drie verwarmingselementen werden gemonteerd. Eén werd met een wisselschakelaar voor 600/750 V uitgerust. Bij een test bleek het systeem inderdaad te voldoen.
Een deel van de kabels van de railremmen werd aan het onderstel bevestigd. Het remwerk werd van veren voorzien. Hiertoe werden vier veren om niet van verenfabriek 'De Merwede' verkregen. De vier wielkasten moesten worden vernieuwd.
Uit de aanwezige D-56 motoren werden de twee met de beste weerstandswaarden geselecteerd. Deze werden uiteengenomen en schoongemaakt. Na weer in elkaaar gezet te zijn, werden zij naar een motorenrevisiebedrijf gezonden. De bijbehorende losse onderdelen, zoals motorsteunlagers e.d., werden schoongemaakt en waar nodig gerepareerd en geconserveerd.
Financiële verantwoording
Exploitatierekening 2021 | ||||
LASTEN | ||||
€ | € | |||
100 | ADMINISTRATIEKOSTEN | |||
Bijdrage HRN | 20,00 | |||
Website | 60,50 | |||
Drukken en verzenden Jaarverslag | 44,55 | |||
Afrekening betalingsverkeer | 162,33 | |||
Totaal | 287,38 | |||
200 | HUISVESTINGSLASTEN | |||
Garagebox Utrecht (01-01-22 t/m 31-12-22) |
1742,94 | |||
RETM Amsterdam (01-07-20 t/m 31-12-20) |
411,64 | |||
(01-01-21 t/m 31-12-21) | 823,29 | |||
(01-01-22 t/m 310-06-22) | ---,-- | |||
TS Overloon (01-01-20 t/m 31-12-20) |
1356,00 | |||
Totaal | 4333,87 | |||
300 | WERKPLAATSKOSTEN | |||
IJzerwaren | 99,98 | |||
Verfwaren/lijm/kit | 290,22 | |||
Elektra | 9,96 | |||
Totaal | 400,16 | |||
400 | RESTAURATIEKOSTEN | |||
Messing roetjes | 3493,88 | |||
Vier wielkasten | 3799,40 | |||
Bordje 'VOL' | 124,03 | |||
Twee glasruiten | 165,03 | |||
Twee kantprofielstrips | 19,90 | |||
Totaal | 7602,24 | |||
TOTAAL LASTEN | 12623,65 | |||
BATEN | ||||
Giften in geld | 3350,-- | |||
Giften in natura | 9789,89 | |||
Verkoop oude metalen | 814,-- | |||
TOTAAL BATEN | 13953,89 | |||
EXPLOITATIERESULTAAT | +1330,24 | |||
Balans per 31 december 2022 | ||||
ACTIVA | € | € | ||
Motorrijtuig 12 | 1,00 | |||
Motorrijtuig 20 | 1,00 | |||
Motorrijtuig 19 | 1,00 | |||
Motorrijtuig H39 (334) | 1,00 | |||
Motorrijtuig H46 (339) | 1,00 | |||
Aanhangrijtuig 43 | 1,00 | |||
Aanhangrijtuig 55 | 1,00 | |||
Bagagewagen 402 | 1,00 | |||
Gereedschappen | 1,00 | |||
Huisvestingsfonds | 24373,38 | |||
Liquide middelen | 6375,52 | |||
Totaal | 30757,90 | |||
PASSIVA | ||||
Nog verschuldigde huur | 411,64 | |||
Eigen vermogen | 30346,26 | |||
Totaal | 30757,90 | |||
Amstelveen, 18 februari 2023. De penningmeester van de STM, A. de Jong (w.g.) | Goedgekeurd in de bestuursvergadering van 9 maart 2023. De voorzitter van de STM, J. van der Hurk (w.g.) |
Doelstelling
Volgens artikel 2 van de statuten heeft de stichting als voornaamste doelstellingen:
- Het verzamelen, restaureren, reconstrueren en zo mogelijk in bedrijfsvaardige toestand brengen c.q. houden van tramrijtuigen en eventueel andere railgebonden voertuigen en bijbehorende attributen, afkomstig van in de Provincie Utrecht opererende of geopereerd hebbende ondernemingen voor stads- en streekvervoer, die vanwege hun historische waarde en in het kader van de bewustwording met betrekking tot ons industrieel erfgoed, bewaard dienen te blijven.
- Het verzamelen van informatie over de onder 1. bedoelde bedrijven op zowel historisch als technisch gebied.
- Het tonen aan het publiek van een zo compleet mogelijke geschiedenis van betrokken bedrijven.
- Het exploiteren van een gebouw of gebouwen als stalling, werkplaats, expositie- en museumruimte.
- Het organiseren van ritten met historische tramrijtuigen.