Utrechtse paardentram NCS 16

ANBI-gegevens Stichts Tram Museum

Stichts Tram Museum

De officiële naam is Stichting Stichts Tram Museum, in de praktijk afgekort tot Stichts Tram Museum, of STM.

RSIN-nummer

Het RSIN-nummer (fiscaal nummer) van de Stichting Stichts Trammuseum is 816107312.

Kamer van Koophandel

Het KvK-nummer van de Stichting is 41 26 60 71.

Contact:

E-mail: infostichtingstichtstrammuseum.nl

Secretariaat: Grote Belt 54, 2133 GB HOOFDDORP.

Bankgegevens: Bankrekening NL70 INGB 0007782622 t.n.v. Stichting Stichts Tram Museum, AMSTERDAM.

Website: https://www.stichtingstichtstrammuseum.nl, beheerder: Rob Kievit

Bestuursleden STM

Bestuurssamenstelling per 26 september 2013.

Voorzitter:
J. van der Hurk, UTRECHT

Secretaris/penningmeester:
B.J.A. Sjoukes, HOOFDDORP

Leden:
G. D. v.d. Abeele, RENKUM
A.W. Johnstone, AMSTERDAM
A. de Jong, AMSTELVEEN

Beleidsplan

Het STM beschikt over een gedetailleerd beleidsplan (link naar pdf-bestand).

Beloningsbeleid

Volgens artikel 4 lid 7 van de statuten genieten de leden van het bestuur geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten. Afgezien van eventuele uitbestede opdrachten, worden alle werkzaamheden uitgevoerd door medewerkers van de stichting zonder bezoldiging.

Verslag van activiteiten

AKTIVITEITENVERSLAG 2024

Het jaar 2024 stond in het teken van diverse verhuizingen, doordat zowel de remise en werkplaats aan de Karperweg in Amsterdam als de opslagloods in Overloon ontruimd moesten worden. Voor de exploitatie van het restant van de museumlijn verrees op het Jollenpad een tijdelijke exploitatieloods; voor de opslag werd een loods in Aalsmeer gehuurd. De rijvaardige EMR 20, AHR 43 en AHR 55 werden gestald in de loods op het Jollenpad; GWG 402 werd in Aalsmeer opgeslagen. Ook de in restauratie zijnde EMR 12 zou naar Aalsmeer moeten worden overgebracht. Daar het remiseterrein gaandeweg praktisch niet meer toegankelijk was voor transportwagens, zou het opladen bij de HWR in Diemen moeten plaatsvinden. Bij het overbrengen daarheen liep door een gekantelde lagerschaal een as warm en moest het transport verder op asbreukwagentjes van het GVB plaatsvinden. Bij het opvijzelen daarvoor is helaas een ophangbout van een der railremmen gebroken.

Van de zich in Overloon bevindende rijtuigen moesten EMR 14 en EMR 339 wegens gebrek aan opslagcapaciteit helaas worden gesloopt. Wel konden nog bruikbare onderdelen worden afgenomen. H39 werd geruild met EMR 340, die reeds in Aalsmeer stond. AHR 23 en AHR 28 konden wel naar Aalsmeer worden overgebracht.

In Aalsmeer kon een eigen werkruimte en opslagcapaciteit worden ingericht, zodat de werkzaamheden aan de rijtuigen kunnen worden voortgezet.

Om het werk aan EMR 12 verder af te maken is het nodig het rijtuig te lichten. Omdat de hiervoor benodigde bokken nog niet beschikbaar waren, werd besloten met de restauratie van AHR 23 te beginnen.

AHR 23 werd in 1902 als paardentramrijtuig voor de NCS gebouwd door H. de Groot in Utrecht. In 1909 werd het ingericht als aanhangrijtuig voor de elektrische tractie, nog wel met open balkons. Het rijtuig werd in 1938 afgevoerd, maar daarna ingericht als kantoor voor de stationschef te Zeist. Wegens gebrek aan materieel werd het in 1944 weer ingericht als personenrijtuig. Hierbij werden de balkons gesloten. Na sluiting van het trambedrijf in 1949 werd het rijtuig aan het Spoorwegmuseum afgestaan. Blijkens de opschriften op het rijtuig werd in die tijd wel onderhoud gepleegd: een schilderbeurt in 1956 (busgarage Zeist), een in 1970 en groot herstel in 1979 (CAB Utrecht). Daarbij werd het dak gedekt met een paar lagen bitumen, werd een nieuw balkonscherm geplaatst, de balkons van een nieuwe vloer voorzien, werden nieuwe slijtlatjes aangebracht en werd bij beide balkons een apart binnenplafond gemonteerd. Helaas zijn hierbij niet alle uitgenomen onderdelen weer teruggeplaatst. Ook blijken aan de binnenzijde van de staanders ijzeren versterkingen te zijn aangebracht.

Begonnen werd met de bitumenlagen van het dak te verwijderen en de dakschroten zo goed mogelijk schoon te maken. Bij de balkons loonde dit niet; de dakschroten daar moeten worden vervangen. De beide binnenplafonds werden gesloopt. Bij het A- balkon werden ook de dakschroten verwijderd. Daarbij bleek dat de hele constructie vernieuwd moet worden. De handremkolom kon met veel moeite worden verwijderd. Het vastgelopen gangwiel kon weer gangbaar gemaakt worden. Ook werd de stalen afdekplaat aan de balkonzijde van het separatieschot verwijderd. Daardoor kwamen de opschriften uit het crème tijdperk te voorschijn. Ook deze afdekplaat moet vernieuwd worden.

De nog aanwezige remdozen werden afgenomen. Door de houten vulklossen tussen scherm en doos waren de balkonschermen daaronder ernstig aangetast. Besloten werd de resten zo goed mogelijk te conserveren en de aangetaste delen af te dekken met ronde plaatjes en daarop nieuwe remdozen met nieuw interieur te plaatsen.

Bij het binnencompartiment bleken de klapraampjes te zijn vastgekit. Deze moesten eerst losgesneden worden voor ze uitgenomen konden worden om ze schoon te kunnen maken. Twee blauw-witte glaasjes waren gebroken; deze moeten worden vervangen. Verschillende deklatten werden losgenomen. Ze zullen weer worden herplaatst na eerst geschuurd en in de blanke lak te zijn gezet. Verschillende gebroken elementen konden nog worden gelijmd. In 1947/48 verschenen op de tramrijtuigen reclameposters van Ouwehands Dierenpark. Met behulp van een paar scherpe foto's en dank zij de welwillende medewerking van de directie van dat park, die ons een paar kleurenafbeeldingen toezond van in hun bezit zijnde reclameborden, lukte het een getrouwe reconstructie van deze reclameposters te maken.

Omdat het Spoorwegmuseum bezig is haar collectie te ontzamelen, werden enige objecten m.b.t. GTU, NBM en Sneltram Utrecht aan ons afgestaan. Ter gelegenheid van Open Monumentendag 2024 werd in het kader van het thema "Onderweg" ons schaalmodel van EMR 71 en enige andere zaken uitgeleend aan de Doornse Historische Vereniging "Thornheim".

In het museum "Warsenhoeck" van de Historische Vereniging Nieuwegein werd een expositie ingericht over "Nieuwegein, Centrum van Vervoer, 40 jaar Sneltram". Verschillende documenten 2 uit onze collectie werden daartoe ter beschikking gesteld.

Een notaris heeft de statuten aangepast aan de bepalingen van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR).

Financiële verantwoording

Exploitatierekening 2024
LASTEN
   
100 ADMINISTRATIEKOSTEN    
Bijdrage HRN 20,00  
  Website 60,50  
  Drukken en verzenden Jaarverslag 58,47  
  Kosten bestuursvergadering 7,14  
  Afrekening betalingsverkeer 279,73  
  Kosten statutenwijziging 901,90  
  Totaal   1.327,74
 
200 HUISVESTINGSLASTEN    
  Garagebox Utrecht
 (01-01-24 t/m 31-12-24)
1.882,56  
  TS Overloon
 (01-01-23 t/m 31-12-23)
1.356,00  
Totaal 3.238,56
 
250 INRICHTING WERKPLAATS AALSMEER  
  Houten platen 177,70  
  Verdeeldozen 21,58  
  Afschakelbare steker 8,19  
  Afzuigslangen voor zaagmachine 7,89  
  Electra voor zaagmachines 75,51  
  2 stapelbakken 9,90  
  Totaal   300,77
 
300 WERKPLAATSKOSTEN  
  IJzerwaren 35,29  
  Verfwaren/lijm/kit 123,90  
  4 zwenkwieltjes 29,16  
  Haakse slijper 28,00  
  Totaal   216,35
 
400 RESTAURATIEKOSTEN    
Stralen en coaten huizen verwarming ahr 43 100,00  
Reclameposters Ouwehands Dierenpark 37,90  
Stalen platen voor emr 12 43,92  
Scharnierpunt, 8 schijven, 4 consoles 502,15  
Materiaal interieur remdozen 91,73  
Totaal 775,70
 
 
TOTAAL LASTEN   5.859,12
 
BATEN  
Giften in geld 4.940,00  
Giften in natura 2.536,74  
Rente 42,08  
 
TOTAAL BATEN 7.518,82
 
EXPLOITATIERESULTAAT +1.659,70
 
Balans per 31 december 2024
ACTIVA
Motorrijtuig 12 1,00
Motorrijtuig 20 1,00
Motorrijtuig 340 1,00
Aanhangrijtuig 23 1,00
Aanhangrijtuig 28 1,00
Aanhangrijtuig 43 1,00
Aanhangrijtuig 55 1,00
Bagagewagen 402 1,00
Gereedschappen 1,00
Huisvestingsfonds 35.500,00
Liquide middelen 176,48
Totaal 35.685,48
 
PASSIVA
Eigen vermogen 35.685,48
Totaal 35.685,48
 
Hoofddorp, 23 januari 2025.
De penningmeester
van de STM, B.J.A. Sjoukes (w.g.)
Goedgekeurd in de
bestuursvergadering van 20 februari 2025.
De voorzitter van de STM, J. van der Hurk (w.g.)

Doelstelling

Volgens artikel 2 van de statuten heeft de stichting als voornaamste doelstellingen:

  1. Het verzamelen, restaureren, reconstrueren en zo mogelijk in bedrijfsvaardige toestand brengen c.q. houden van tramrijtuigen en eventueel andere railgebonden voertuigen en bijbehorende attributen, afkomstig van in de Provincie Utrecht opererende of geopereerd hebbende ondernemingen voor stads- en streekvervoer, die vanwege hun historische waarde en in het kader van de bewustwording met betrekking tot ons industrieel erfgoed, bewaard dienen te blijven.
  2. Het verzamelen van informatie over de onder 1. bedoelde bedrijven op zowel historisch als technisch gebied.
  3. Het tonen aan het publiek van een zo compleet mogelijke geschiedenis van betrokken bedrijven.
  4. Het exploiteren van een gebouw of gebouwen als stalling, werkplaats, expositie- en museumruimte.
  5. Het organiseren van ritten met historische tramrijtuigen.